مقاله سازمان هاي يادگيرنده

مقاله سازمان هاي يادگيرنده


مقاله-سازمان-هاي-يادگيرنده
مقاله سازمان هاي يادگيرنده
فرمت فايل دانلودي: .docx
فرمت فايل اصلي: doc
تعداد صفحات: 23
حجم فايل: 568
قيمت: 4000 تومان

بخشي از متن:


مقدمه
امروزه مفهوم جديدي که با پيچيده شدن سازمانها توجه زيادي را به خود جلب کرده است مفهوم سازمان يادگيرنده است. سازمانهايي که در آن افراد در مقابل تغييرات بر خلاف سازمانهاي سنتي مقاومت نشان نمي دهند بلکه همواره سعي دارند در حال تغيير و تحول باشند و محيط را با خود سازگار و همراه کنند سازمانهايي که يکي از موارد مهم آن يادگيري است. آن ‌گونه يادگيري که در آن رفتار و نگرش هاي افراد تغيير مي يابد و افراد شکل جديد انديشيدن را مي آموزند و ياد مي گيرند که چگونه با هم ياد بگيرند چگونه ايده ها و نظرات و تصورات ذهني را به هم نزديک کنند بنابراين سازمان يادگيرنده سازماني است که مي آموزد تغيير کند و متحول شود.
پديده سازمان هاي يادگيرنده از 20 سال قبل مطرح شد و هدف آن نيز توانمند سازي مديران و کارکنان سازمان ها براي مقابله با محيط پر تلاطم تجاري و برتري رقابتي و پويايي سازمان است.
هر سازمان از گروهي از افراد تشکيل شده است . هرگروه باعث رشد و پويايي يک فرهنگ مي شود. پايداري فرهنگ به مدت زمان موجوديت گروه،ثبات عضويت افراد در گروه و شدت هيجانهاي عاطفي مشترک آنها بستگي دارد. نتيجه اينکه پرورش يک فرهنگ جديد، براي مثال يک فرهنگ مبتني بر يادگيري، نياز به زمان دارد. يک سازمان يادگيرنده داراي فرهنگي است که از نوآوريها و يادگيري افراد و سازمان حمايت مي کند. محيط،فرهنگ يادگيري را ارتقا داده، تضمين مي دهد که يادگيري افراد منجر به توسعه وغناي کل سازمان مي شود. فرايند يادگيري بايستي در نهايت به عنوان بخشي از فرهنگ قلمداد شود و نبايد به عنوان راه حل يک مسئله ويژه مورد توجه قرار گيرد.
سازمان يادگيرنده به خودي خود داراي ارزش نيست، بلکه بايستي همواره در خدمت هدفهاي وسيع تر سازمان باشد. نگرشهاي مشترک در سازمان از نگرشهاي فردي ناشي مي شود. سازمان يادگيرنده مبتني بر فرهنگي است که نيازهاي افراد سازمان را مورد توجه قرار مي دهد. در سازمان يادگيرنده افراد چرايي نيازها را مي دانند و در ديگر سازمانها به چگونگي پرداختن به اين نيازها توجه مي شود. سازمان دهي يک سازمان يادگيرنده به شکلي است که ضمن کاوش اطلاعات موجود در محيط، خود اطلاعات جديدي را ايجاد کرده، افراد را به انتقال دانش بين اعضاي تيم تشويق مي کند.
"پيتر دراکر"سازمانهاي يادگيرنده را به اركستري تشبيه ميكند كه هركس ساز خود را ميزند، اما نكته مهم اين است كه تمامي نوازندگان کاملا تابع و مرتبط با رهبر اركستر ند و نتيجه كار، يك آهنگ موزون است.
فهرست مطالب
مقدمه
پيتر سنگه و نظريه هاي يادگيرنده
تعاريف برخي از صاحب نظران ديگر
رويکردها و ويژگيهاي سازمانهاي يادگيرنده
عوامل موثر در ايجاد و رشد سازمان يادگيرنده عبارتند از:
ايجاد سازمانهاي يادگيرنده
تفاوت سازمانهاي يادگيرنده و سازمانهاي سنتي
يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده
موانع دستيابي به سازمانهاي يادگيرنده
راهکارهايي جهت تقويت سازمان‌هاي يادگيرنده
موانع شكل‌گيري يادگيري سازماني
نتيجه گيري 
منابع


دانلود فايلپرداخت با کليه کارتهاي عضو شتاب امکان پذير است.



نظرات کاربران
X
در صورت مشاهده مطالب مغایر با قوانین و شعونات اسلامی از بخش ارتباط با ما گزارش دهید تا سریعا حذف گردد